Tandemový bicykel aj pre imobilného turistu
A je to tu! Jarné slniečko oživilo staronové aktivity. Ide sa na cesty, do prírody. Jeden paraplegik začal leštiť počas zimy prachom zanesený motocykel, druhý dofúkal gumy a premazal handbike. Tretí sa zase rozhodol, že je najvyšší čas zreparovať tandemový bicykel… Že vraj miešame hrušky s jablkami. Načo by bol paraplegikovi tandemový bicykel? Nuž, vyvedieme neveriacich tomášov z omylu, lebo nie je bicykel ako bicykel. A o tom tandemovom to platí dvojnásobne.
Hlavne v USA je tandemový bicykel pre imobilného „jazdca“ veľmi obľúbený rekreačný dopravný prostriedok. Dokonca si ho ani kúpiť nemusia. V mnohých turistických destináciách si ho môžu požičať na dve – tri hodiny. A takto na lesnom cyklistickom chodníčku dýchajú čerstvý vzduch „pilot“ so svojím pohybovo znevýhodneným partnerom či dieťaťom.
-
Pri otáčaní pedálov môže pomôcť aj elektrická energia
Z viacerých ponúk sme vybrali niekoľko zaujímavých modelov. Ten prvý je od firmy Van Raam, ktorá vyrába široký sortiment bicyklov a trojkoliek pre rôzne využitie. Medzi nimi je aj niekoľko typov vhodných pre imobilných turistov.
Tandemový bicykel VeloPlus technici firmy „poskladali“ špeciálne pre vozičkárov. Trojkolku tvorí v prednej časti špeciálna plošina. Keďže má sklopné rampy, pasažier na vozíku sa na ňu dostane bez potreby zosadať z vozíka. Po príjazde do „cieľa“ sa vozík bez problémov zosunie z plošiny na cestu.
V štandardnom vybavení má VeloPlus 8-stupňové prevody a predné hydraulické brzdy. Výhodou tohto tandemového bicykla je, že po minimálnych úpravách je možné naň nainštalovať elektrický pohon. Ten značne uľahčí prekonávanie väčších vzdialeností a členitého terénu.
Trojkolka Opair od tej istej spoločnosti je určená pre tých, ktorí síce nie sú schopní sami bicyklovať, ale ešte bez problémov zvládnu presadnúť z invalidného vozíka na ergonomickú sedačku v prednej časti trojkolky. Sedačka je nastaviteľná vo viacerých rovinách, takže sedenie je v nej pohodlné aj pri dlhšej jazde.
V prípade tohto typu trojkolky pre imobilných však treba rátať s tým, že cieľ cesty musí byť na mieste, kde je pripravený invalidný vozík, na ktorý si pasažier presadne. Tento tandemový bicykel však nie je určený výlučne pre prepravu imobilných pasažierov. Pokojne sa na sedačku môže posadiť malé dieťa či senior, ktorý má problém pešo prekonávať väčšie vzdialenosti.
-
Z trojkolky na konci cesty znovu klasický invalidný vozík
Ďalší tandemový bicykel pre imobilných vyvinula americká firma Alber, ktorú v Európe zastupuje sesterská spoločnosť Frank Mobility Systems, Inc. Trojkolka Duet je navrhnutá tak, aby podporovala aktívnu bezpečnosť. Jednoduché použitie pneumatického posilňovača riadenia umožňuje ľahkú manévrovateľnosť. A tri brzdové systémy zaisťujú úplnú kontrolu nad rýchlosťou „stroja“ za každých okolností. Nízko umiestnený invalidný vozík v prednej časti vytvára ťažisko poskytujúce vynikajúce rozloženie hmotnosti a tým aj celkovú stabilitu.
Tento tandemový bicykel má jedno špecifikum. Po príjazde na miesto určenia je možné prednú časť trojkolky odpojiť od pohonnej jednotky a používať ju ako klasický invalidný vozík. Toto riešenie je výhodné hlavne v tom, že po príchode do cieľa svojej cesty nemusíte mať nachystaný samostatný invalidný vozík.
Aj čalúnenie sedačky má netradičné riešenie, aby sa v nej dobre a pohodlne sedelo deťom, dospelým či seniorom. Odnímateľné kusy čalúnenia umožňujú rozširovať sedačku, ktorá sa dodáva aj s odnímateľnými opierkami. Sediaceho možno zaistiť bezpečnostným pásom, aby pri prudkom brzdení nevypadol zo sedačky.
Aj tento tandemový bicykel môže mať podporný elektrický pohon, ktorý pri menšej námahe zvyšuje rýchlosť. Dojazd s prídavným elektrickým pohonom závisí od typu batérie, ktorý si klient vyberie.
-
Je najjednoduchší tandemový bicykel aj bezpečný?
Talianska firma Benclinik z Valencie má v ponuke azda najjednoduchší tandemový bicykel pre jazdu s imobilným partnerom. Veľmi zjednodušene povedané, bicykel Bli-ve má podobu klasického bicykla, ktorému odpílite predné koleso. Potom upravíte uhol konštrukčných trubiek. A namiesto predného kolesa namontujete špeciálny upínací mechanizmus, ktorý pripevníte zozadu na klasický invalidný vozík. Riadidlami na tejto trojkolke sú rúčky invalidného vozíka, čo sa nám nielen z ergonomického hľadiska nezdá vhodné.
Sme na pochybách, či takéto spojenie je dostatočne bezpečné a či stabilita tohto „súkolia“ je akceptovateľná. Aj pripevnenie ručnej brzdy niekde k upevňovaciemu mechanizmu sa nám javí prinajlepšom diskutabilné. Hlavne preto, že podľa údajov výrobcu sa tento „stroj“ môže pohybovať rýchlosťou až 15 kilometrov za hodinu.
-
Ponuka pomerne široká, na Slovensku takmer nulová
Na záver sme si nechali tandemový bicykel s postranným vozíkom (ľudovo nazývaný sajdka). Tento typ tandemového bicykla má viaceré konštrukčné podoby a neraz je to už na prvý pohľad výtvor insitného konštrukčného umelca. Často je to len taký maličký „platoňák“ s rúrkami privarenými ku klasickému bicyklu.
Aby sme však toto konštrukčné riešenie úplne nezavrhli, musíme priznať, že sme ho našli aj v podobe klasického priemyselného výrobku. Dokonca bol aj v ponuke firiem špecializujúcich sa na predaj pomôcok pre imobilných klientov. Len ako kuriozitku pridajme, že v Austrálii sme objavili sajdku pre invalidný vozík pripevnenú k motorke.
Takže, na bicykli i na motorke môže „kopilot“ na invalidnom vozíku súťažiť s vetrom o preteky… Škoda len, že nie aj na Slovensku. V domácej internetovej ponuke sme totiž žiadny tandemový bicykel pre imobilných nenašli.
Ďalšie články z tejto kategórie:
https://www.vozickar.info/skateboarding-zachutil-vozickarom/
https://www.vozickar.info/cesku-znacku-mat-aj-elektromotocykel/
https://www.vozickar.info/motocykel-upraveny-jazdu-paraplegikmi/
https://www.vozickar.info/opel-meriva-ten-snad-vymyslel-vozickar/